9996,88%0,48
35,21% 0,16
36,76% 0,27
2975,73% -0,05
4792,36% -0,08
"Çin hamburgeri" oyuncakları yaratıcı tasarım ve tüketim senaryolarıyla gençleri büyülüyor
"Roujiamo" adı verilen Çin sokak yemeği atıştırmalığı -- genellikle "Çin hamburgeri" olarak anılır -- pideyi hafifçe çıtır çıtır pişirerek ve içine genellikle aromatik sosla ıslatılmış sulu domuz eti koyarak yapılır. Ancak bu ağız sulandıran yiyecek artık sadece restoranlarla sınırlı değil, oyuncak mağazalarında da karşımıza çıkıyor.
Çin'in kuzeybatısındaki Shaanxi Eyaletindeki Xi'an'da yaygın bir sokak yemeğidir. Şimdi, Çin hamburgerinden esinlenerek modellenmiş, gülen yüzlü ve küçük uzuvlu, avuç içi büyüklüğündeki doldurulmuş oyuncak ROMOMO, Xi'an'da viral oldu ve geçen yaz piyasaya sürülmesinden bu yana bir satın alma çılgınlığı başlattı.
Ürünün yaratıcı tasarımı ve mutfak deneyimiyle olan bağlantısı nedeniyle, genç yerel halk ve turistler ROMOMO oyuncaklarını alabilmek için bazen bir saatten fazla sırada bekliyorlar.
ROMOMO oyuncaklarının perakende süreci, gerçek hayattaki atıştırmalıkların hazırlanmasını taklit edecek şekilde tasarlanmıştır. Geleneksel Hanfu kıyafetleri giymiş bir "şef", oyuncağın et elemanını doğrama taklidi yapmak için plastik bir bıçak kullanır ve ardından onu ekmek elemanına yerleştirerek pişirme sürecinin tamamlanmasını simüle eder.
İşlem sırasında "şef" genellikle müşterilerle etkileşime girerek tercihlerini öğrenir ve şu tür sorular sorar: "Yağsız et mi yoksa yağlı et mi istersiniz?" veya "Biraz daha meyve suyu ekleyeyim mi?"
Gençler, yaşam tarzı odaklı platform Xiaohongshu gibi sosyal medyada alışveriş deneyimlerini paylaşmaya hevesli. Bu arada, ROMOMO çalışanları etkileşimleri canlı yayın platformlarında yayınlıyor ve son zamanlarda günlük 50.000'den fazla görüntüleme elde ediyor.
"Çok sevimli ve uygun fiyatlı, fiyatı sadece 49 yuan (yaklaşık 6,9 ABD doları). Bana çocukluğumdaki mutfak oyuncaklarını hatırlatıyor," dedi kendisi ve arkadaşları için üç ROMOMO satın alan üniversite öğrencisi Wang Yichen.
26 yaşındaki Zhang Bo, ROMOMO'nun tasarımcısıdır. Üniversiteden mezun olduğundan beri 3D baskı ve sanat türevleriyle uğraşmaktadır. Kültürel ve yaratıcı ürünler için büyüyen pazarı fark eden o ve iki ortağı bir yıl önce Çin hamburgeri şeklinde oyuncaklar tasarlama fikrini tasarladılar ve daha sonra Daxiang Kültür ve Teknoloji Şirketi'ni kurdular.
"Çocukluğumda seyahat ettiğimde, minyatür simge yapılar gibi desenlere sahip anahtarlıklar veya süs eşyaları alırdım," dedi. "Bugün, birçok genç genel ürünlerden bıkmış durumda. Tasarımcılar, geleneksel kültür öğelerini ve çağdaş estetiği bir araya getirerek müşterilere yaratıcı ve benzersiz ürünler sunabiliyor."
Çin'in kültürel ve yaratıcı pazarı hızla gelişiyor. Zhiyan Consulting'in bir raporuna göre, pazar büyüklüğü 2023'te 16,38 milyar ABD dolarına ulaştı ve bu da yıllık bazda %13,09'un üzerinde bir artış anlamına geliyor. Kültürel ve yaratıcı ürün planlayıcıları ve operatörleri bu yıl İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından yeni meslekler listesine dahil edildi.
Daxiang'ın istatistiklerine göre, ürün Haziran ayında pazara girdiğinden beri 200.000'den fazla ROMOMO satıldı ve hediyelik eşya dükkanlarından, çevrimiçi platformlardan ve hatta New York ve Sidney'den müşterilerden siparişler alındı. Ürün ayrıca, Pazar günü Xi'an katılımcılarının stantları aracılığıyla sona eren yedinci Çin Uluslararası İthalat Fuarı'nda da sergileniyor.
ROMOMO'nun standart domuz-ekmek modeline ek olarak Daxiang, yeşil biberden modellenmiş peluş oyuncaklar, patates cipsi ve marul yaprakları gibi çeşitli yan ürünler de tanıttı; yerli halk bunları Çin hamburgeri yerken de ekliyor.
Çin'de yerel yemeklerden, kültürel kalıntılardan ve simge yapılardan esinlenen peluş oyuncaklar, yarattıkları yaratıcı tüketim ritüelleri ve senaryolarıyla popülerlik kazanıyor.
Örneğin, Gansu Eyalet Müzesi'nde ziyaretçiler çeşitli sebze ve et oyuncaklarından birini seçip, küçük bir ocakta Malatang adlı baharatlı yemeğin bir kopyasını oluşturmak üzere "pişirilmelerini" izleyebilirler. Malatang, Gansu'nun Tianshui bölgesinde trend olan ve çok sayıda turistin ilgisini çeken ikonik bir yemektir.
Bu Çin hediyelikleri, tüketicilere bir tören duygusu sunan ve manevi rahatlamayı arayan gençlere hitap eden popüler İngiliz markası Jellycat'in eğlenceli ve kişiselleştirilmiş oyuncaklarına da bir gönderme niteliğinde.
Çin Oyuncak ve Çocuk Ürünleri Derneği'nin verilerine göre, peluş oyuncaklar için en büyük tüketici grubu, toplam alıcıların yüzde 43'ünü oluşturan 2000'li yıllar sonrası kuşağı iken, 90'lı yıllar sonrası kuşağının alıcıları ise yüzde 36 oranında.
McKinsey & Company'nin bu yıl Çin'deki tüketim eğilimleri üzerine hazırladığı rapora göre, Çin'in Z kuşağı için duygusal arkadaşlık ve manevi değer, diğer kuşak gruplarına kıyasla tüketim alışkanlıklarında önemli bir rol oynuyor.
Şensi Sosyal Bilimler Akademisi Kültür ve Turizm Merkezi Müdürü Zhang Yan, genç neslin kent yaşamının baskıları arasında giderek daha fazla manevi rahatlama aradığını ve sevimli peluş oyuncakların bir miktar duygusal rahatlama sağladığını söyledi.
"Uygun fiyatlarla deneyimsel tüketim yoluyla anında tatmin arayışı gençler için iyi bir tercihtir" diyen Çavuşoğlu, gençlerin günlük ihtiyaçlarda maliyet etkinliğini ön planda tuttuğunu ancak kendi ilgi alanları için de harcama yapmaya istekli olduklarını söyledi.
Zhang, "Çevrimiçi olarak fotoğraf ve video paylaşarak, benzer hobilere sahip olan kişilerle sosyal bağlantılar kuruyorlar" diye ekledi.
Şiddetli pazar rekabeti birçok yaratıcı kültürel ürünü kısa ömürlü bir başarıya dönüştürdü. Bu zorluklar karşısında, pazarlamadan sorumlu ROMOMO kurucu ortağı Liu Ziqi, Daxiang'ın hızla değişen pazara yanıt vermek için bir çeşitlendirme stratejisi benimsediğini söyledi.
Liu, Daxiang'ın ROMOMO'nun Xi'an'daki Terracotta Savaşçıları ve Dev Vahşi Kaz Pagodası gibi ikonik kalıntıları ve önemli yerleri ziyaretini tasvir eden bir dizi kartpostal ürettiğini ve ROMOMO temalı kısa bir animasyon yayınlamayı planladığını söyledi.
Liu, "Tarihi unsurları ve geleneksel kültürü kullanarak gençlerle rezonansı yakalamaya devam edeceğiz" dedi. "Ayrıca, daha popüler IP'leri kuluçkaya yatırmaya ve küresel erişim için yollar keşfetmeye çalışacağız."