Bugün, 5 Ekim 2024 Cumartesi
  • BIST 100

    9109,34%2,37
  • DOLAR

    34,25% 0,32
  • EURO

    37,60% -0,42
  • GRAM ALTIN

    2917,18% 0,06
  • Ç. ALTIN

    4903,03% 0,41

Ivan Preobrajenski: Putin, nükleer savaş başlatırsa hayatta kalamayacağını biliyor

DÜNYA 4.10.2024 08:17:00 0
Ivan Preobrajenski: Putin, nükleer savaş başlatırsa hayatta kalamayacağını biliyor

Rus muhalif siyasi analist Ivan Preobrajenski, RBC-Ukrayna'ya verdiği röportajda, Rus toplumunun doğasını, Rusların neden savaşa karşı olmadıklarını, Rusya'da bir devrimin mümkün olup olmadığını, Vladimir Putin'in kim olduğunu ve planlarının ne olduğunu ve Rusya'nın Ukrayna'dan özür dileyip dilemeyeceğini tartışıyor.

Ivan Preobrazhensky, muhalefette olan bir Rus siyasi analistidir. 2014 yılında, Vladimir Putin'in Kırım'ın Rusya'ya ilhakına ilişkin kararnameyi imzalamasından bir gün sonra Rusya'dan Çekya'ya göç etti. O sırada bir seçeneği vardı: başkanlık idaresinde çalışmak veya istifa etmek.

Preobrazhensky, durumun kötüleştiği ve tehlikeli hale gelme tehlikesi taşıdığı için Rusya'da kalmanın bir anlamı olmadığına karar verdi. Meslektaşları ve teknokratlar çevresi Kremlin'in kararını büyük ölçüde destekledi. Siyasi analist, "Onların lehine, Rusya'nın hırslarının Kırım'ın ilhakının ötesine geçtiği için savaşın kaçınılmaz olduğuna beni ikna ettiler," diyor. Yine de Preobrazhensky, Rusya içinde gelişen süreçleri yakından izlemeye devam ediyor.

Daha okuyucu dostu olması için editör ekibimiz, Preobrajenski'den doğrudan alıntılar ve özetlenmiş bölümler içeren konuşmanın kısaltılmış bir versiyonunu yayınladı.

Muhalifler, işbirlikçiler ve pasif kitleler – toplumda neler oluyor?

Bugün, Rusya'nın Ukrayna'ya karşı savaşının üçüncü yılında, Rus toplumu büyük ölçüde sessizliğini koruyor. Tam ölçekli işgalin başlangıcında alevlenen protestolar hızla azaldı ve az sayıdaki savaş karşıtı ağır şekilde cezalandırıldı. Toplumun çoğunluğu, esasen savaşı umursamayan insanlardan oluşuyor.

Şok hızla yerini kayıtsızlığa bıraktı. Dahası, Ukrayna misilleme yapmaya başladığında, daha önce savaşa karşı bir duruşu olmayan birçok Rus, Ukraynalılara karşı saldırganlık göstermeye başladı. Bu, bir mühimmat deposunun bulunduğu Toropets kasabasının bombalanmasından sonra açıkça görüldü. Toropets sakinleri, sosyal medyada yetkilileri Kiev'e nükleer füzelerle saldırmaya çağırdı.

Bu, neden-sonuç ilişkisini kavrayamamanın bir sonucu mu, yoksa genel bir kırgınlık mı?

"Evet, doğru anlıyorsunuz, bu sebep-sonuç mantığının bozulması. Genel olarak, Putin'in totaliter rejiminin kurulmasından sonra Rusya'da yaşananlar tam da bu bozulmanın bir sonucu, Rusya'da ortaya çıkan bir toplumsal olgu.

Şimdi de durum aynı. Bu, herkesin bunun hiçbir gerekçesi olmayan, motivasyonsuz bir saldırı olduğunu anladığı tam ölçekli Rus saldırganlığının başlangıcına benzetilebilir. Çoğu Rus, 'Evet, belki Putin neden yaptığını anlıyor ama biz anlamıyoruz' diye düşünmeye meyilliydi. Ancak savaş nedeniyle neden-sonuç zincirleri yavaş yavaş kırıldı.

İnsanlar ölmeye başlayınca, Ruslar kendi vatandaşlarının öldürüldüğünü gördüler ve yeni bir motivasyon ortaya çıktı: 'Çocuklarımız için.' Bu motivasyon daha da güçlendi ve 2023'e gelindiğinde, özellikle Rus işgal ordusunda savaşanlar veya bu ordunun bir parçası olanlar için ana motivasyon haline geldi.

Іван Преображенський: Щоб росіяни вибачилися перед Україною, має змінитись покоління

TV'de Rus propagandası (fotoğraf: Getty Images)

Ruslar esasen ters yönde hareket ediyorlar - bunun neye yol açtığını bilmiyor olabilirler, ancak 'Vasya' gibi birinin öldürüldüğünü biliyorlar ve şimdi Ukraynalıları öldürerek Vasya'nın intikamını alıyorlar. Bu, eski bir Rus atasözüyle açıklanabilir, "Akrabalık hatırlamayan İvan", ancak bu durumda, tam tersi - akrabalık iyidir, ancak her şeyin nasıl başladığına dair hafıza tamamen kesilmiştir".

Preobrazhensky'ye göre, Rusların savaş hakkındaki düşüncelere aktif olarak direnmelerinin nedeni, Rus toplumunun asla aşamadığı işlenmemiş totaliter geçmişlerinde yatmaktadır. Sonuç olarak, olumsuz duyguların bastırılması ve sorumluluk almanın reddedilmesi söz konusudur. "Olanlar için özür dilemiyorlar. Bunu 'Üzgünüm dostum, kötü oldu' ifadesiyle özetleyebilirsiniz. Bu, sanki hiçbir yerden çıkmış gibi herhangi bir soruna verdikleri tepkidir," diyor Preobrazhensky.

Birçok Rus, olan bitenden kendilerinin sorumlu olduğuna inanmıyor. Bu duygu hem pasif nüfus hem de savaşa karşı çıkan birçok muhalif figür tarafından paylaşılıyor. "Ancak sorumluluk hala bizde - Ruslar olarak - çünkü bu oldu," diyor siyasi analist.

Çoğu Rus, durumu etkileyemeyeceklerine ikna olmuş durumda. Bu inanç, ortalama bir Rus vatandaşının "büyük totaliter makine" ile karşı karşıya kaldığında hissettiği çaresizlik hissinden kaynaklanıyor.

"Ve sonra yanımdaki binaya bir şey çarptı. Alıştım; 2,5 yıl geçti ve uzaklarda bir yerde tam ölçekli bir savaşın yaşandığı anlayışını bastırdım. İlk aylarda, ben -ortalama bir Rus- endişeliydim, ama sonra 20 kilometre ötede Rus ordusunun insanları öldürdüğünü tamamen unuttum.

Aniden savaş bana ulaştı. Doğal olarak, hiçbir düşünce devreye girmiyor. Bana kim vurdu, Ukrayna mı? Ukrayna'dan nefret ediyorum, Ukraynalılardan nefret ediyorum. Şimdi neden bombalandıklarını anlıyorum - çünkü beni bombalamaya başladılar."

Preobrazhensky, savaşı destekleyen çekirdek grubun Rus nüfusunun yaklaşık %15-17'sini oluşturduğunu tahmin ediyor. Bu sayı cephedeki duruma bağlı olarak dalgalanıyor. Yaklaşık %15'i savaşa kategorik olarak karşı ve bazıları yurtdışına kaçtı. "Bu nedenle, bu grup başlangıçta 2023'e kadar yaklaşık %10'a düştü. Daha sonra savaş insanların evlerine ulaştığında psikolojik bariyerlerin kırılması nedeniyle genişledi. Bunlar seferber edilen askerlerin veya Ukrayna'da öldürülen paralı askerlerin eşleri veya akrabaları olabilir."

Savaşa karşı muhalefet, öncelikle Rusya'daki geleceklerinin giderek Kuzey Kore'deki hayata benzediğini anlayan genç nesillerden geliyor. Kariyerlerini yolsuzluk üzerine kuran ve demokratik eğilimleri olmayan ancak Fransa veya İngiltere'ye para göndermekten hoşlanan bölgesel seçkinler, hayatta kalma stratejileri aniden ellerinden alındığında hazırlıksız yakalandılar, diyor Preobrazhensky.

Rusların çoğunluğu, yaklaşık %70'i, savaşa karşı kayıtsız. Dışarıdan bakanlara göre, bu Ruslar protesto etmedikleri için savaşı destekliyor gibi görünüyor. Ancak kendi seviyelerinde, bir seçimle karşı karşıya kaldıklarında, kendilerini riske atmamak için genellikle daha az kötü olanı seçiyorlar. Analist, "Bu, 'Önemli Hikayeler' üzerine bir ders okumaya başlayan aynı türden bir öğretmendir," diye ekliyor.

Ancak bu kişiler olup bitenin farkındalar ve Rusya'nın Ukrayna'ya saldırdığını biliyorlar, ancak buna karşı bir şey yapmaya hazır değiller.

Her şeyi anlıyorlarsa, füze kendilerine isabet ettiğinde neden bizi suçluyorlar?

"Çünkü temelde onları harekete geçmeye veya bu haksız savaşa karşı çıkmaya zorlayabilecek herhangi bir şeyle yüzleşmeyi reddediyorlar. İnsanların yanınızda haksız yere öldürüldüğünü anlıyorsunuz. Eğer sizinkinin yanındaki dairede biri öldürülüyor olsaydı, muhtemelen onu kurtarmaya çalışırdınız. Aynı mantık burada da geçerlidir. Savaşı durdurmaya çalışmalısınız. Ancak bunu güvenli bir şekilde yapmak için hiçbir araç görmüyorsunuz.

Protesto ederseniz 5-7 yıl hapis cezası alacağınıza ve benim hiçbir şey başaramayacağıma ikna oldunuz. Ve bu doğru. Ancak mücadele etmenin daha karmaşık yolları olduğunu anlamak için, dünyanın daha karmaşık olduğunu ve birinin Ukraynalı mültecilere veya sınır dışı edilen Ukraynalılara yardım edebileceğinizi önerebileceği sosyal bağlantılara sahip olmanız gerekir. Rusya'ya sınır dışı edilen Ukraynalı çocukları bulmanıza yardımcı olabilirsiniz ve şimdilik, bunun için muhtemelen hapse atılmayacaksınız.

Bilgi sağlayarak sosyologlara veya bağımsız gazetecilere yardımcı olabilirsiniz. Ya da hiçbir zarar vermeyebilirsiniz. İşyerinizdeki yetkililerin belirli eylemlerini asgari düzeyde sabote edebilirsiniz. Makul insanlardan oluşan çevrenizi genişletmeye, sizin gibi düşünenleri dikkatlice bulmaya ve destek grupları oluşturmaya çalışabilirsiniz.

Ancak bunlar daha karmaşık eylemlerdir ve çoğu insan ilk duygusal patlamadan sonra bunlara hazır değildir. Peki ne olur? Duygusal bir dalgalanma olur ve sonra ya harekete geçmem gerekir ya da en basit tepkiyi seçerim: Ukraynalılara öfke.

Yakınlardaki biri, ihbar riskine rağmen, 'Aklını mı kaçırdın? Şu videoya bak. Büyükannenin Jitomir'den olduğunu veya büyükbabanın Kiev'den olduğunu unutma,' diyecek kadar cesur olsaydı, kişi en azından susturulabilirdi. Ama bunu söyleyecek kimse yok," diye açıklıyor siyasi analist.

Rusya'da bir devrim ihtimali var mı?

Tam ölçekli savaşın ilk günlerinde az sayıda Rus protesto etmeye çalıştı, "Savaşa hayır" yazılı pankartlar taşıdı ve hükümete işgali durdurması çağrısında bulundu. Hükümet protestoları sert bir şekilde bastırarak karşılık verdi ve savaşa karşı çıkanlara baskı yapmaya devam ediyor.

Ancak protesto etmeye istekli insan sayısı kritik derecede düşük. Ukraynalılar başlangıçta Rusları toplu halde sokaklara çıkmaya çağırdı. Bugün, ortalama Rus vatandaşının savaşa alışmış olmasıyla, artık protesto için bir tetikleyici görevi görmüyor. Bazıları belki de baskının tetikleyici olacağına ve başka seçenekleri olmadığında insanları protesto etmeye iteceğine inanıyordu. Ancak Preobrazhensky'ye göre, Rusya'da bir devrim ancak belirli koşullar altında mümkün.

"Gördüğümüz gibi, Rus toplumu görünüşte tahammül edilemez şeyleri tekrar tekrar yutuyor. Sosyal patlamalar, genellikle belirsiz sebeplerden veya öngörülemeyen tesadüflerden dolayı, 'kolektif eylem noktası' denen şeyin ortaya çıkmasıyla gerçekleşir. Birdenbire, birçok insan burada ve şimdi olanları etkileyebileceklerini fark eder.

"Bu, artık yaşayamayacakları kadar kötü bir durum değil, bu yüzden bir tankın altına koşuyorlar. Tankı durdurabileceklerine dair en ufak bir umutları bile olduğunda olacak. Bu noktalar genellikle siyasi güç ile güvenlik güçleri arasında bir kopukluk olduğunda ve güvenlik güçleri duraklayıp görevlerini yerine getirmediğinde ortaya çıkar," diye sonlandırıyor Preobrazhensky.

Іван Преображенський: Щоб росіяни вибачилися перед Україною, має змінитись покоління

Eylül 2022'de seferberliğin başlamasının ardından Moskova'daki mitingler (Fotoğraf: Getty Images)

Toplu eylemin kilit noktalarından biri, "Wagnerciler"in girdiği şehirlerde Ruslar tarafından hemen desteklenen Yevgeny Prigozhin'in "yürüyüşü" idi. Bu yüzden Putin hemen Dağıstan'a gitti - sosyal medya analizleri Prigozhin'in orada önemli bir desteğe sahip olduğunu gösterdi.

Preobrazhensky'ye göre en olası çatışma noktalarından biri Kremlin ile bölgesel elitlerden biri arasındaki çatışmadır. Son zamanlarda orta düzey işletmeler baskı altında. "Putin'in yandaşı, eski bir Ukrayna vatandaşı olan Medvedchuk, Rusya'ya taşındı ve halihazırda birkaç milyar değerinde bir işletme satın aldı. Bir araştırmacı gazeteci, bu milyarların Rus orta düzey iş adamlarından ele geçirildiğini bildirdi," diyor siyaset bilimci.

Putin valilere gönüllü taburlar oluşturma ve askeri oluşumlar kurma yetkisini bizzat verdi. Kolluk kuvvetlerinin yerel liderliğe daha fazla sadakat gösterdiği ve onların yanında yer aldığı bir durum ortaya çıkabilir. Polisin bir süre protestocuları durdurmadığı Başkurdistan'da böyle bir senaryo yaşandı.

"Devrim gelecek nesillerle ilgili olmalı ve arkaik olarak çocuklarımızın yaşaması gereken topraklarla ilgili olmalı. Bu iki faktör bir araya geldiğinde, insanlar bastırılacağını anlasalar bile bir protesto ortaya çıkar. Bu arada Başkurdistan'da, polisin kendisi burada yaşadığı ve nüfusun çoğunluğuna benzer şekilde tepki verdiği için, hemen bastırılmadı," diye açıklıyor siyaset bilimci.

Kursk bölgesindeki durum tek başına kolektif bir eylem noktası haline gelemedi, ancak Kursk'un anılması Ruslar arasında hükümetlerine ve Ukrayna'ya karşı olumsuz duygular uyandırıyor.

"Ne görüyoruz? 'Tamam, Ukraynalıları cezalandıralım' gibi kendiliğinden bir tepki görüyoruz. Ancak, buna karşı gerçek tutumu ortaya koyan iyi düşünülmüş anketler sırasında, bunun potansiyel bir patlama noktası olduğunu görüyoruz. Toplu bir eylem noktası olabilir mi? Kendi başına değil. Açıkça hayır, çünkü bu sorunun nasıl çözüleceği belirsiz."

Putin kimdir, Batı ona nasıl bakıyor, nükleer düğmeden kim korkuyor?

Preobrazhensky'ye göre, Batılı ülkeler Ukrayna'dan ne kadar uzaksa, o kadar az mülteciye sahip oluyorlar ve çatışmayı bölgesel bir askeri çatışma olarak algılıyorlar. Avrupa için ciddi ve kabul edilemez bir çatışma, ancak yine de genişleme eğilimi olmayan bölgesel bir çatışma.

Ukrayna'dan batıya doğru gidildikçe, politikacılar Putin'in sadece bir ülkeye değil, tüm Avrupa'ya tehdit oluşturduğuna daha az inanıyorlar. Ve eğer bu tehdide inanmıyorlarsa, Putin'in Avrupa'ya karşı bir savaş için yeterli kaynağa sahip olmadığını varsayıyorlar. Birçok Batılı diplomat ve politikacı, Putin'in Ukrayna'yı işgal etmek ve elinde tutmak için yeterli kaynağa sahip olmadığını düşünerek 24 Şubat'tan önce bile bu inancı taşıyordu. Bu inanç, Rus ordusunun bir savaş başlatmasını engellemedi, bu savaşın hedeflerinden biri de ülkenin bir bütün olarak yok edilmesiydi.

"Normal şartlarda, kendi çok net bir şekilde inşa edilmiş şizofrenik mantığına sahip bir manyakla uğraştığınızı, ancak sizden tamamen farklı bir gerçeklikte yaşayan bir manyakla uğraştığınızı anlamalısınız. Ancak çoğu insan için bunu kabul etmek zordur ve çoğu insan başkalarının eylemlerini kendi motivasyonlarıyla açıklamaya eğilimlidir. Buna göre, rasyonel olarak, bu durumda nükleer silah kullanacaklarını düşünürler."

Іван Преображенський: Щоб росіяни вибачилися перед Україною, має змінитись покоління

Vladimir Putin (fotoğraf: Getty Images)

"Aslında, Batılı meslektaşlarımla konuştuğumda, Rusya'nın 2022'de kaybetme ihtimali varken neden nükleer silah kullanmadığını soruyorum. Rusya'nın nükleer silah kullanmamasının sebebinin kaybetmeyeceklerinden emin olmaları olduğunu söylüyorlar. Hayır, bu açıkça doğru değil. Nükleer silah kullanmadılar çünkü kullanmaktan korkuyorlardı. Putin'in yaptığı her şey, Rusya'da iktidarda kalmayı ve mümkünse, tarihi misyonu olarak gördüğü şeyi yerine getirmeyi amaçlıyor: Rusya'nın nüfuz sahibi olacağı yeni ve devasa bir alan yaratmak."

"Ancak kendi hayatına sadece Rusların ve Ukraynalıların değil, aynı zamanda Rusya ve Ukrayna'nın kendisinin hayatından çok daha fazla değer veriyor. Nükleer bir savaş başlatırsa hayatta kalma olasılığının düşük olduğunu anlayacak kadar mantıklı. Ve örneğin Altay'daki tüm o sığınaklar açıkça yeterli değil. Hayatta kalacağından %100 emin olmak yeterli değil," diyor Preobrazhensky.

Bu nedenle, Batılı politikacılar ya bir hata yaparlar ya da başka bir hata yaparlar - ya Putin'i kendileri gibi çok rasyonel bulurlar ya da onu nükleer düğmeye basan bir deli olarak görürler. Bu arada, Putin aktif olarak ikinci imaja uymaya çalışır. Ve bazı politikacılar, başlarına bir silah doğrultulana kadar teröristlerle pazarlık yapmaya meyillidir.

"Sonuç olarak, yanlış, kesin bir durum ortaya çıkıyor - Putin gibi insanlarla uğraşan insanların sayısı çok az ve karar alma süreçlerini stratejik olarak etkileyemiyorlar. Basitçe söylemek gerekirse, örneğin NATO, büyük bir şehirde suçla mücadele deneyimi olan ve Putin gibi haydutlarla birçok kez uğraşmış biri tarafından yönetilseydi, nasıl hareket edeceklerini bilirlerdi. Bu tipin anladığı tek şey güçtür, aşırı sert güç, her koşulda kullanmaya hazır olma ve gerektiğinde tereddüt etmeden bu gücü uygulama isteğini açıkça gösterir," diyor siyaset bilimci.

Ayrıca Putin, Soğuk Savaş döneminde büyüyen ve nükleer saldırıdan gerçek bir korku duyan politikacıların duygularına oynuyor. Preobrazhensky'ye göre, 2014'te Kremlin'e yabancı ülkelere herhangi bir müdahaleye müsamaha gösterilmeyeceği açıkça belirtilmiş olsaydı, tam ölçekli savaş yaşanmazdı.

Putin, dünya görüşünde muhtemelen kendisini Rusya'nın ve tüm medeni dünyanın kurtarıcısı olarak görüyor. Bu anlatı 2005'e kadar uzanıyor. O zamanlar Rusya, Sovyetler Birliği kadar güçlü değildi ve ekonomisi, SSCB döneminde olduğu gibi Amerikan ekonomisiyle rekabet edemiyordu.

"En azından Brejnev'den sonra Sovyet hükümetinin ülkeyi kötü yönettiğine inanıyor. Sonra, durumu kurtarmaya çalışan, çok hayran olduğu Andropov geldi, ancak ondan sonra, tüm o 'liberal zayıflar' ülkeyi mahvetti. Sonuç olarak, Rusya daha da hızlı kaybetmeye başladı. Sahte bir ekonomist olan Sergey Glazyev ve onun gibiler gibi insanlar, yeni bir teknolojik devrimin nasıl devam ettiğinden, yeni bir teknolojik düzenin nasıl yaratıldığından bahsetmeyi severler. Rusya ayak uyduramazsa, Üçüncü Dünya ülkesi olma riskiyle karşı karşıya kalır ve kaçınılmaz olarak parçalanacaktır."

"Ve bu Sovyetler Birliği'nin çöküşünden daha büyük bir trajedi olacak çünkü kan dökülmesine ve Avrasya'da istikrarsızlığa yol açacak. Çin yükselecek ve Batı dünyasına baskı yapmaya başlayacak. Genel olarak, Batı medeniyeti yok olacak, tabiri caizse. Bu nedenle Putin kendini Batı medeniyetinin kurtarıcısı olarak görüyor. Bir mesih. Esasen, zamanımızın İsa Mesih'i. Ve böylesine büyük hedefler için, elbette, bir milyon insanı öldürmek caizdir," diyor Preobrazhensky.

Aynı zamanda Putin, Rusya'nın Ukrayna olmadan imparatorluğu yeniden canlandıramayacağını iddia eden çeşitli yarı komplo teorilerinin aktif bir hayranıdır. Bu arada, Rus diktatör Ukrayna'nın giderek daha fazla kendi yolunu seçtiğini görüyor, ki bu açıkça Rusya ile dostlukta yatmıyor. Dahası, Ukrayna özgünlüğünü ve ulusal bilincini yeniden canlandırıyor.

"Bu yüzden Rus diline bu kadar saplantılı. Ukraynaca iki dillilik onu çileden çıkarıyor. Aslında, iki dillilik onu gerçek Ukraynalılaşmadan daha fazla rahatsız ediyor, çünkü kesinlikle Rusça konuşanlar ve kesinlikle Ukraynalılar olmasını istiyor - o zaman Rusça konuşanları 'kurtarabilir'. Ancak Ukraynaca konuşmaya başladıklarında, bu onu rahatsız ediyor. Bu alanda iki dil olmasını istemiyor. Kültürlerin karışmasını istemiyor. Ukraynaca değil, Rusça istiyor," diyor siyaset bilimci.

Bu yüzden Kremlin, Ukrayna'nın komünizme karşı mücadelesinden, özellikle Vladimir Lenin anıtlarının kaldırılmasından derinden rahatsız. "Bu arada, Sovyetler Birliği'nde Lenin'in aslında bir mantar olduğuna dair bir şaka vardı. Yani tüm bu Leninler, Sovyetler Birliği'nde büyüyen bir miselyumun parçası. Miselyum ülkeyi yönetti."

Іван Преображенський: Щоб росіяни вибачилися перед Україною, має змінитись покоління

Vladimir Lenin anıtının üzerinde durduğu kaide (fotoğraf: Getty Images)

Batı'nın kendisi, kulağa ne kadar alaycı gelse de, Rusya'nın Ukrayna'ya yaptıklarıyla pek ilgilenmiyor. Birçok Avrupa ülkesinin başka alanlarda kendi çıkarları var ve Ukrayna gündemlerinin başında değil. Bu nedenle, dış politika yapıcılar basit bir pragmatik kurala göre hareket ediyor: yalnızca barış savaştan daha maliyetli hale geldiğinde savaş.

"2022'de, Rusya'nın Ukrayna'ya yönelik tam ölçekli saldırısından sonra sürdürülebilecek barışın, Batı demokrasileri için her anlamda - politik ve ekonomik olarak - savaştan daha pahalıya mal olduğu ortaya çıktı. Savaşın daha ucuz olduğu ortaya çıktı ve Batı demokrasileri Ukrayna'ya aktif olarak yardım etmeye başladı.

Şimdi durum şu ki, onlar için yardım daha pahalı hale geliyor. Ve daha ucuz olanın ne olduğundan şüphe ediyorlar. Bu yüzden, yine kötü bir barış yaratmaya çalışabilirler. Bu da pahalı, ama ya mevcut savaştan daha ucuz olursa? Bu, birçok kişinin düşündüğü gibi, şu anda koşullu bir Scholz ifadesi sunmaya %100 meyilli oldukları anlamına gelmiyor. Ancak bu bir dalgalanma ve daha rahat bir şekilde var olabilecekleri o denge noktasını bulma çabası var," dedi Preobrazhensky.

Batı'nın Ukrayna'ya desteğini kökten etkileyebilecek iki faktör var - Putin Ukrayna'nın ötesinde, özellikle Avrupa Birliği içinde çıkarları olduğunu gösterirse veya Batı Ukrayna'nın hızlı bir zafer kazanmasını mümkün görürse. Ne yazık ki, daha fazlası eklense bile, kaynak eksikliği nedeniyle bu pek olası değil.

Görüşmeler Putin için faydalı. Siyasi analiste göre, savaşı durdurmayı düşünmüyor ancak müzakere gündemini ilerletmede başarılı olduğunu görüyor ve bu da ona çok sayıda fırsat açıyor.

"Herson'un kontrolünü ele geçirmeyi başarırsa, harika. Ya da Kharkiv bölgesinde silahsızlandırılmış bir bölge sağlayabilirse veya en azından Ukrayna'yı, Batı'nın müzakereler için yaptığı baskı altında, Kharkiv bölgesinden asker çekmeye zorlayabilirse? Harika.

Ya da tam tersi, müzakereler yoluyla, Ukrayna'nın Kursk bölgesinin bir kısmını işgal ettiği ve Sudzha'daki gaz dağıtım istasyonunu elinde tuttuğu düşünüldüğünde, Ukrayna üzerinden gaz geçişini sürdürebilecek mi? Bu da harika. Paraya ihtiyacı var. Kısacası, sayısız olasılığı var. Müzakerelere doğru herhangi bir kayma onun için bir artı. Şimdi, cephede inisiyatifi tekrar kaybettiğinde herhangi bir yavaşlama onun için esasen bir artı.

Sanırım Ukrayna'nın yavaş yavaş ateşkese zorlanmasını, son birkaç aydır ele geçirmeye çalıştığı kısmı hızla ele geçirmesini ve sonra durup Herson ve Harkov'un kendisine nasıl teslim edileceği konusunda müzakere etmesini umuyor. Mesele bu bile değil - önce Herson ve Harkov'un teslim edilmesi gerekiyor ve sonra müzakereye hazır olacak. Esasen, bize Rus toprağı olarak gördüğümüz şeyi geri vermek. Bu arada, Zaporizhia sakinlerinden - işgal edilmeyen şehirden - Ruslar olarak bahsettiğinde oldukça anlamlı. Kursk bölgesinin bombalanmasının artık korkutucu olmadığı ortaya çıktı. Ruslar orada ve burada bombalanıyor. Peki, fark ne?" diye ekledi Preobrazhensky.

Putin yarın ölürse Rusya'nın hali ne olacak?

Putin yarın ölürse, Rusya'daki yönetici elitler arasında bir çatışma olacak. Ancak %70 olasılıkla, mevcut klanlardan biri bu çatışmadan sonra iktidarı ele geçirecek, bazı grupları ortadan kaldıracak ve diğerleriyle pazarlık yapacak. Esasen totaliter hale gelen Rus rejimi otoriterliğe geri dönecek. Yeni rejim, Putin yönetiminde elde edilen hiçbir fetihten vazgeçmeden Batı ile ilişkileri yeniden kurmaya çalışacak, ancak durumu sıfırlamaya ve her şeyin Putin yönetiminde olduğunu ve şimdi pazarlıklara başlama zamanının geldiğini ilan etmeye çalışabilirler.

"Hiçbir tazminat ödemeyecekler, sembolik olarak bir oligarkı Batılı bir mahkemeye teslim edebilirler, tıpkı Sırbistan'ın Milošević'ten sonra yaptığı gibi. Bu, Sırbistan'ınkine benzer bir senaryoyu takip edecek, ancak kısa bir süre sonra suikasta uğrayan Zoran Djindjic olmadan. Yani, hayır, demokrasi kısa bir süre için bile gelmeyecek. Sadece birçok Orta Asya ülkesine çok benzeyen otoriter bir manzara olacak," dedi Preobrazhensky.

Bunun nedeni, Rusya'nın gelişimsel rotasını tamamen değiştirebilmesi için Putin'in ölümünden daha önemli bir şeyin gerekli olmasıdır. Bu tür bir altüst oluş, askeri bir yenilgi olacaktır. Bu olmazsa, diktatörün ölümünden sonra, hizipler mücadelelerine başlayacaktır.

"Moskova Belediye Başkanı Sergey Sobyanin etrafında merkezlenmiş nispeten büyük bir hizip var. Batı'da sıklıkla bir liberal olarak resmediliyor, ancak gerçekte Kogalym suç klanının bir parçası. Sadece St. Petersburg gangsterleri ve Kogalym gangsterleri. Putin'in yakın çevresinden en az iki büyük hizip var. Bunlar, işgal altındaki toprakları ve Rosatom'u denetleyen ve çok etkili olan Başkanlık İdaresi Birinci Başkan Yardımcısı Sergei Kiriyenko ile birlikte çalışan sözde Kovalchuk'lar.

İkinci grup ise Sergei Chemezov ve Birinci Başbakan Yardımcısı Denis Manturov'un da aralarında bulunduğu Rus askeri-endüstriyel kompleksidir. Etraflarında çok sayıda insan vardır. Büyük ihtimalle Putin'in yeni yardımcısı, eski bir vali ve eski askeri özel kuvvetler görevlisi olan Alexei Dyumin onlara katılacaktır. Muhtemelen Yanukoviç'i Ukrayna'dan tahliye etme operasyonunu bizzat yönetmiştir.

Sonra Ramzan Kadirov gibi sözde güvenlik fraksiyonu var. Bugün Putin'e tamamen sadık olan kişi, Ulusal Muhafızların başı ve Putin'in eski güvenlik şefi olan ve Kadirov ile çok iyi ilişkileri olan Viktor Zolotov'dur. Ancak büyük ekonomik klanlarla ittifak yapmazlarsa, iktidarı ele geçiremeyecekler" dedi Preobrazhensky.

Savaş muhtemelen sona erecek veya önemli ölçüde duracaktır. Bunun nedeni Putin'in bu savaşa ideolojik olarak bakması ve ona kişisel bir anlam yüklemesidir. Yeni liderler, bir savaş ekonomisinin sonsuza kadar var olamayacağını anladıkları için Batı ile ilişkiler kurmak isteyeceklerdir. Bunu yapmak için savaşın sona ermesi gerekir. Ancak, işgal edilen topraklardan herhangi birini geri vermeleri olası değildir.

'Güzel bir gelecek Rusya' mümkün mü?

"Hayatım boyunca 'güzel' bir Rusya'ya inanmıyorum. Bazı demokratik kurumları kademeli olarak restore eden ve ihtiyaç duyduğu 30-40 yıllık dönüşümü geçiren gelecekteki bir Rusya'ya inanıyorum. Ve bu dönüşümün daha da hızlı olabileceğini düşünüyorum. Ancak bazı Rus muhalif figürlerin öne sürdüğü gibi kesinlikle 5 veya 7 yılda değil. Mesela, Rusya'ya geri döneceğiz, birkaç yıl içinde ilk demokratik seçimleri yapacağız ve beş yıl sonra Rusya normal bir demokratik ülke olacak. Hayır, Rus toplumuna sadece son iki buçuk yılda bile yaşatılan travma bu kadar çabuk iyileşmeyecek.

Emperyal sendromun hızla tedavi edilebileceğini hayal etmek çok zor. Soru şu ki, dünyanın Rusya'nın kademeli dönüşümünü desteklemekten başka seçeneği yok. Hiçbir araç Rusya'yı haritadan silip dünyanın tekrar normal ve barışçıl bir şekilde yaşamasına izin veremez."

Preobrazhensky'ye göre Rusya'nın çöküşü imkansızdır. Bugün, ulusal bölgeler, özellikle Rusya'nın çevresindekiler, ayrılmayı düşünmüyor. Dağıstan veya Yakutistan gibi birkaç bölge hariç, ulusal bilinç aktif olarak bastırılmış ve artık ortaya çıkmıyor.

"Karabağ çatışması denen şeyin var olduğunu anlamalısınız. Şimdi, Azerbaycan Karabağ'ı temizlediği ve orada çatışma yaşayanlar gittiği için az çok bitti. Ama şimdi bile, %100 tamamen bittiğini söyleyemezsiniz. Ya Ermenistan'da bir noktada, Karabağ üzerinde kontrolü yeniden sağlama ve onu tarihi Ermeni yerleşim bölgesine geri döndürme girişimleri olursa?

Bütün bunlar, Sovyetler Birliği'nin, ülke dağılmaya başlarsa gelecekteki ulusal çatışmaların temelini oluşturacak şekilde sınırları bilinçli bir şekilde çizen ulusal politikasının bir sonucudur. Rusya'nın içinde her şey aynı görünüyor. Bu cumhuriyetlerden biri egemenlik konusunda anlaşmaya çalışırsa Başkurdistan ile Tataristan arasında bir savaş tamamen gerçek bir olasılıktır" dedi siyaset bilimci.

Preobrazhensky'ye göre Başkurtlar, Başkurdistan'daki üçüncü büyük milliyettir. Komşu Udmurtya'da Tatar yerleşimleri vardır ve Orenburg bölgesinde Başkurt yerleşimleri vardır ve oldukça büyüklerdir. Buna göre, herhangi bir bölünme otomatik olarak etnik gruplar arası çatışmalara yol açacaktır.

Birçok Rus'un emperyal zihniyeti ancak emperyal gerçeklikler yok olursa yok olur. Rusya tekrar bir ulus devlet olursa, bir imparatorluk olmazsa, bu olabilir. Sovyetler Birliği'nin çöküşü sırasında, bu seçenek ulusal demokratlar tarafından önerildi - cumhuriyetleri kesip Rusya'yı "sadece Ruslar için" bir ülke yapmak. Harika bir seçenek olurdu, ancak gerçekleşmedi. Sorun, Rus emperyalistleri tarafından kolayca engellenmeleriydi. Örneğin, 1992-1993'te, sözde bu gündemi ilerlettikleri için, "Kırım'ın geri dönüşünü" desteklediler," dedi siyaset bilimci.

Ruslar Ukrayna'dan özür dileyecek mi?

"Rusya'nın şu anki sakinlerinin Ukrayna'ya karşı suçluluklarını kabul etmeleri pek olası değil. Bu nedenle, özür dileyecek kimse yok. Bunun mümkün olabilmesi için, en azından suç işleyenlerden, yaş veya ideoloji nedeniyle suç işlemeyenlere doğru bir neslin değişmesi gerekiyor. Dahası, yeni nesil, geçmiş suçlar için suçluluk duygusunu anlayarak ve bu suçları telafi etmek için bir şeyler yapmalarını gerektiren bir sorumluluk duygusuyla büyümeli," dedi siyaset bilimci.

Bugün Rusya'nın yeni bir lidere ihtiyacı var mı? Bir lidere hazır mı? Bugün Rusya'da yaşayanlar, aynı Rusların Putin'i iktidara getirip 20 yıl boyunca iktidarda kalmasına izin verdikleri düşünüldüğünde, daha iyisini mi hak ediyor?

"Karmaşık bir soru. Bir yandan haklısınız - Rus toplumu Vladimir Putin'in iktidarda kalmasını sağlamak için çok şey yaptı. Ve aynı zamanda, Sovyetler Birliği'nin dağılmasının ardından Rusya uluslararası toplumun bir parçası oldu ve ne yazık ki uluslararası toplum da Vladimir Putin'in iktidarının devam etmesini sağlamak için çok şey yaptı.

Peki, daha iyisini hak ediyorlar mı? Bu benim için gerçekten zor bir soru değil. Benim duruşum Rus bakış açısından değil, Hristiyan bakış açısından. Herkes daha iyisini hak ediyor. Ve burada, daha iyisini elde ederek Rusya'nın komşuları için bir tehdit olmaktan çıkması önemli. Daha iyi koşullar elde edilmediği sürece Rusya'nın etrafındakiler için bir tehdit olmaya devam edeceği açık.

Bu, Ukrayna, Belarus, Kazakistan ve diğer tüm komşu devletler için bir güvenlik meselesidir - Rusya'yı saldırgan olmayan bir devlete dönüştürmek. Rusya, ancak Rusların hayatları güvence altına alınırsa, Rusya içindeki yaşamın değeri artarsa ​​ve bu insanlar dürüst çalışmalarıyla asla kazanamayacakları para için ölmeye gitmeyi bırakırsa ve bu süreçte Ukraynalıları öldürmeyi bırakırsa saldırgan olmayan bir devlet olabilir.

Іван Преображенський: Щоб росіяни вибачилися перед Україною, має змінитись покоління

Ivan Preobrajenski (Fotoğraf: Facebook)

Ve eğer onları cezalandırmaya çalışırsak - gerçekten cezalandırırsak - bir yandan, bu cezanın neden uygulanacağının tamamen anlaşılabilir olduğunu söylemekte haklısınız. Ceza uygulanacak ve meşru olacak, ancak kaçınılmaz olarak yeni bir kızgınlık duygusuna yol açacak. Bu kızgınlığı şu anda olduğu gibi insanlık dışı bir şekilde ortaya koyma kapasiteleri olacak mı, yoksa Rus ekonomisi çökecek mi, bu başka bir soru. Kuzey Kore bile, ekonomik durumunda, hala bir tehdit oluşturabilir.

Olan bitene karşı öfkeyi ve ahlaki sorumluluk duygusunu anlıyorum ve büyük ölçüde paylaşıyorum. Rusya'yı komşuları için güvenli bir alana dönüştürmenin, onu içeriden de dönüştürmeden mümkün olduğunu düşünmüyorum. Esasen, "Roketlerle Yukarı Volta" etrafındaki herkes için her zaman bir tehdit oluşturacaktır, roketleri elinizden alsanız bile. Sorun sadece onları silahsızlandırmak değil; onları "Yukarı Volta"dan başka bir şeye dönüştürmek. Almanya'da gerçekleştirilen aynı türden bir Nazizm gidermeye ihtiyaç duyulacaktır. Bunu kim gerçekleştirecek? Bu başka bir soru.

Yani... Bu, benim görüşüme göre, Ukrayna toplumunun da maalesef başa çıkması gereken bir sorun. Çünkü intikam alma isteğinin asil ve kesinlikle haklı duygusu, örneğin Fransızların Almanlara karşı, Sovyet toplumunun ise II. Dünya Savaşı'ndan sonra Almanya'ya karşı hissettiği bir şeydi. Ve bu sorunlar bir şekilde çözüldü.

Bu savaş sadece savaş alanında kimin kazanacağıyla ilgili değil. Diğerini kimin değiştireceğiyle ilgili. Ya demokratik bir Ukrayna, Putin'in Rusya'sını çökertmeyi başaracak, tarihsel tehdidini ortadan kaldıracak ya da Rusya, Ukrayna'yı benzer şekilde totaliter bir devlete dönüştürecek, Ukrayna bağımsız kalsa bile. Asıl mesele bu."

  
 


Haber Editörü

Hakan Dikmen 1

hakandikmen30@gmail.com

Erzurumspordan Akşam Tarifesi

Güney Azerbaycanlı Türk Aktivist İbrahim Asmani Geçici Olarak Serbest Bırakıldı

Pegasus, Irak, İran ve Ürdün uçuşlarını iptal kararını uzattı

Bursa'da uyuşturucu operasyonu: 67 gözaltı

Trafik kazalarını önlemek için yeni kampanya başlatıldı

Bosna Hersek’te şiddetli yağışlar sele yol açtı: 14 ölü

Antalyaspor’a ‘can dost’

Dr. Ertan Uğur Gölbaşı, Besni Devlet Hastanesi'nde göreve başladı

Bakan Kurum: 'Adıyaman Meydan Projesi' hayata geçiyor - Videolu Haber

Adıyaman Meydan Projesi’nin 1. etabı başlıyor - Videolu Haber

Viranşehir'de Yazar Lütfü Sevmezler için imza günü düzenlendi

Dr. Gözde Başkara, Besni Devlet Hastanesi’nde göreve başladı

Adıyaman’da '4 Ekim Hayvanları Koruma Günü' etkinliği: Farkındalık için önemli adımlar

Bakan Kurum: 'Adıyaman’a yönelik stratejik projeler hayata geçiyor' - Videolu Haber

Besnili Zeynep 29 gün süren yaşam mücadelesini kaybetti

Bakan Kurum: Yıl sonuna kadar 200 bin konut depremzedelere teslim edilecek

Bakan Kurum: '2025 yılında herkesi güvenli yuvaya kavuşturacağız' - Videolu Haber

'Maziden Atiye Ahlat' gençlere ufuk açacak

Görev kuvvetlerinin 'Milli Anadolu Ankası' tatbikatı başarıyla sürüyor

Bakan Kurum: 2024 sonuna kadar 200 bin konut depremzedelere teslim edilecek - Videolu Haber

Manisa'da tarihi Muradiye Mezarlığı’na sahip çıktı

Bursa Osmangazi günü bayram havasında kutladı

Manisa Ahmetlili kadınlarından şehrin tarihi mekanlarına ziyaret

Tofaş'ın FIBA Europe Cup biletleri satışta

Tiroid sorunları kadınları 5 kat fazla etkiliyor

Dilovası'ndan 4 Ekim farkındalığı

Bakan Kurum Adıyaman'da dedikodulara noktayı koydu

Nilüfer’de “Yerel Yönetimler ve Sağlık” buluşması

Sakarya yeni arterde bisiklet yolu da tamamlandı

Konya'nın Kapsül takımları TEKNOFEST'e damga vurdu

Yükleniyor

Haberi Sesli Oku
Çelebi Ofis

Erzurumspordan Akşam Tarifesi

Vali Çiftçi Paladöken’in zirvesinde

Rektör Hacımüftüoğlu, yemekte öğrencilerle bir araya geldi

ERFEDER, Fenerbahçeli üyeleriyle buluştu

Erzurum Halk Sağlığı Laboratuvarı’nın akreditasyonu yenilendi

İspir’de korkutan yangın

Jandarma define avcılarını suçüstü yakaladı

ETÜ TEKNOFEST Adana’da yerini aldı

Muhtarlarla elektrik zirvesi

Manas üniversitesi ile iş birliklerini güçlendirecek imza

'Maziden Atiye Ahlat' gençlere ufuk açacak

Sivas'ta yeni dönem kurslar başlıyor

Bursa Mudanya'da 'akran zorbalığına' önemli adım

KPSS ortaöğretim sonuçları açıklandı

2023-2024 eğitim öğretim istatistikleri açıklandı

2 milyona yakın öğrenci okul öncesinde

Millî Eğitim Bakanlığı tarafından "Millî Eğitim İstatistikleri 2023-2024" verileri açıklandı.

BTÜ’den uluslararası iş birliği adımı

İpsala  MYO’da 2024/2025 Akademik Yılı açıldı

11. Ulusal ve 4.Uluslararası Hidatidoloji Kongresi başladı

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 7 6 0 1 15 19
2.Fenerbahçe 7 5 1 1 11 16
3.Beşiktaş 6 5 0 1 10 16
4.Samsunspor 7 5 2 0 5 15
5.İstanbul Başakşehir 6 4 1 1 5 13
6.Eyüpspor 7 3 1 3 4 12
7.Göztepe 6 2 1 3 4 9
8.Bodrum FK 7 3 4 0 -2 9
9.Alanyaspor 7 2 2 3 -2 9
10.Trabzonspor 6 1 0 5 1 8
11.Konyaspor 7 2 3 2 -2 8
12.Sivasspor 7 2 3 2 -2 8
13.Antalyaspor 8 2 4 2 -6 8
14.Kasımpaşa 7 1 2 4 -2 7
15.Rizespor 8 2 5 1 -11 7
16.Gazişehir Gaziantep 6 1 4 1 -4 4
17.Kayserispor 6 0 3 3 -7 3
18.Hatayspor 6 0 4 2 -6 2
19.Adana Demirspor 7 0 6 1 -11 1

YAZARLAR